Schemamiss

Alltså, det här med pluggandet. Klockan 21:30 japansk tid sitter jag, taggad som en igelkott, framför datorn. Alla uppgifter som jag skulle göra har jag gjort, jag har kört bort min käre make från datorn och dessutom bett honom att städa bort lite skräp runt denna (det är hans uppgift att hålla snyggt runt datorn, det funkar inte så bra) för nu, när jag ska ha lektion behöver jag kunna koncentrera mig och därför inte behöva distraheras av en skräpig åsyn. Jag är så laddad att jag säger "testing, testing" i microfonen ett par gånger fast jag vet att den fungerar. Men, naturligtvis har jag läst fel på schemat, lektionen är först imorgon. Sällan har jag väl blivit så besviken av att en lektion visade sig vara en annan tid.
     Förresten, jag kommer ihåg när jag var liten. Jag och min bästa kompis gick kanske i femman då våra mammor bestämmde sig för att läsa in gymnasiets tredje år på komvux eftersom de bara hade läst ett tvåårigt gymnasieprogram innan. Då blev det plöttsligt mycket studerandeprat hemma och jag kommer ihåg att vi tyckte att det var så pisamt att de sa att de skulle "plugga". Vi tyckte det lät dösjuttiotal (villket kändes som om det var tiden efter stenåldern ungefär) och tyckte att de skulle säga att de "gjorde läxor" istället för det där skämmiga uttrycket "plugga". När man blev äldre sedan fick man dock lov att acceptera att "plugga" är ett användbart ord då "göra läxor" faktiskt inte alltid stämmer så bra när man t.ex. "pluggar" inför ett prov eller en tenta och orden "studerar" känns lite väl högtravande.
     Det finns dock en varriant av det där ordet som man faktiskt inte kan använda sig av utan att skämta. Det ordet användes också flitigt av våra föräldrar under deras "pluggtid" och jag skulle fortfarande bli röd om kinderna om de sa det så där allvarligt och med en smula kaxighet i rösten (ja, jo, det var säkert jättetufft på sjuttiotalet) som vi tyckte att de gjorde då. Nämligen att kalla själva skolan för "plugget". Det är inte okej.

Kommentarer
Postat av: Mormor Annica

Där ser man. Att "plugget" var så generande.... Nå ja, nu har du utmålat mig till världens äldsta mor/mormor! Kram!

2009-01-27 @ 13:10:29
Postat av: Alexandra (jag, ni vet)

Haha, ja. kommer du inte ihåg att vi tjatade på er?

2009-01-27 @ 14:59:08
Postat av: Moster Mi

Haha ja jag håller fullständigt och exakt med!! (Och kommer ihåg) :p

2009-02-09 @ 13:26:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0