Gardiner

Idag är det tredje dagen i rad som det snöar i våran Japanska stad Kobe, åtminstone i vårat kvarter. Men ingenting lägger sig på marken. Antar att det är för varmt för det. Men i förrgår var det ändå så pass att man kunde se en tunn, vit slöja uppe på de trädbeklädda bergen. Det fick den annars så frächa broccoli-looken (ja, det ser faktiskt ut som broccoli de där trädbeklädda bergen) att se ut som ofräch broccoli, alltså möglig. Men trots att jag målar upp bilden för er med en, vad man kanske kan kalla, något oromantisk touch, så såg det faktiskt riktigt vackert ut.
      Igår gick vi ingen lekparkspromenad och tittade på mögglig broccoli, utan igår åkte vi ner till Rokko och handlade. Framförallt hade vi tänkt titta in på en tygaffär vi sett för att försöka få tag i billigt men ändå tjockt tyg att använda som gardiner till två av tre dragiga fönster. Vi lyckades rätt bra med detta tycker vi, för ca 500 SEK fick vi ett ganska tjockt tyg som hade räckt till att täcka fyra fönster om vi hade velat det. Men nu ville jag göra en kappa till varje fönster också så då blev det så istället. Jag har funderat ganska länge på det där med gardiner. Vi kan ju liksom inte sy oss ett par, för en symaskin kan man ju inte köpa bara för den sakens skull och ska man köpa färdiga gardiner blir det ju genast så viktigt med mått och vilken typ av upphägning man ska ha och dessutom är köpegardiner antingen tunna eller svindyra. Nu gjorde vi det enklast möjliga. För mätningen användes min kroppslängd samt ögonmått, för tillverkning användes sax samt vikning, för upphägning användes säkerhetsnålar (guldfärgade). Kanske blev det inte de vackraste gardiner ett öga skådat, men ändå funktionsdugligt och nog blev det snyggare än att inte ha någon gardin alls.

Lite sned bild, men en väldigt fin prydnad där i mitten

Sedan handlade vi förståss flera saker. Bl.a. sprang vi in på 100 yenarn (typ "10 kronorsaffären" eller nått, där mycket men absolut inte allt kostar just 100 yen, eller ja, typ 10 kronor) och köpte en gryta för ca 100 SEK, åtta sittkuddar för ca 20 SEK styck (inte för att vi brytt oss så mycket innan, men nu när vi vet att vi ska få endel långvariga besök ville vi piffa till det lite), 3 olika slevar som faktiskt kostade ca 10 SEK styck och lite plastmappar för ca10 SEK så vi kan få lite ordning på våra papper. Sen köpte jag också ett par jeans till mig själv och det var verkligen många år sedan jag gjorde det sist och de sydde till och med upp dem i affären.

Här är en liten bild på saker vi handlade. Jag är med mest för att dölja ett blöjpaket, de är ju så jobbiga att flytta. Sen håller jag i ett onämnt fynd också, chokladkakor:D

Kommentarer
Postat av: Elin

För att helt fokusera på fel sak i inlägget men: Fy vad fuskigt! Jag vill också ha snö...skulle nöja mig med bara lite, lite...kan ni inte skicka mig en snöboll eller så?

2009-01-13 @ 11:39:00
URL: http://elinessner.blogspot.com/
Postat av: Alexandra (jag, ni vet)

Hm... ja, om det ändå gick att göra några snöbollar. Du får väl ta och komma hit istället, fast då vet jag ju inte om det är någon snö kvar förståss, inget snöfall idag t.ex. Fast du bor ju mera norr ut än oss kan mna tycka.

2009-01-13 @ 12:04:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0