Den nya boken samt damsugarkärlek

Sådär ja, nu har jag hunnit sticka upp två garnbollar till, så nu börjar det faktiskt likna en halsduk. Får se om det blir en eller två bollar till och sedan lite fransar så är den klar sedan.
     Boken jag köpte till Tuvis i förrgår var en del av våra nya nattningsrutiner, så även nappflaskan som råkade vara lite mer som en pipmugg. Nu är tanken att vi i den första fasen av hennes nattrutiner gör som vi brukar. Rasmus byter blöja, tvättar av henne och borstar hennes tänder. Sedan går han in med henne och "femmar", som vi brukar kalla det, villket betyder att han går runt med henne och sjunger i ca fem minuter. Sedan kommer jag in och bäddar iordning i sängen så man kan ligga där (ja, jag vet att en riktig hemmafru borde bädda direkt efter uppstigning, men som ni nog vet vid det här laget är ju inte jag vad man kan kalla en riktig hemmafru). Det här med sången la vi in efter att jag upplevde att hon var allt för uppvarvad för att sova om vi tog henne direkt från lekrummet till sängen och det har fungerat riktigt bra. Ibland blir hon lugn av sången, men oftast gnäller hon, villket förståss inte är lika roligt, men ändå gör att hon gör att hon förbrukar en hel del av den där energin. Men det är efter detta moment som vi till att börja med bryter upp rutinerna en smula. Istället för att vi lägger henne att amma så gott som direkt efter att jag kommit in så sätter vi två oss och läser den här boken en stund. Tanken med detta är att hon inte ska bli så uppvarvad så fort hon ser mig för att hon ska få amma och att vi med den här boken ska kunna avdramatisera den här ammningen en smula. Detta har vi kört med två kvällar i rad och det har fungerat riktigt bra tycker jag. Hon gillar verkligen böcker. Så småningom är tanken att hon ska börja få lite välling/ersättningsmjölk i den nya nappflaskan/pipmuggen medan vi läser och ännu mera så småningom att hon ska nöja sig med att bara få flaskmat. Jag hoppas verkligen att det ska fungera. I sinnom tid kanske hon till och med kan tänka sig att sova i sin egen säng, det vore ju verkligen skönt. Hon sov ju alltid ensam när hon var mindre, men sedan hon börjat vakna sådär ofta på natten har det varit svårt att låta henne sova själv eftersom hon ska ammas hela tiden. Så nu har vi, helt oplanerat, hamnat i den fällan. Men, men, det är väl bara att jobba på med olika lösningar tills man hittar något som fungerar.
     Boken jag köpte är jag förövrigt riktigt nöjd med. I affären kändes det inte alls lika bra som det gör nu. Hon gillar den ochden har en handling som är okej, medan den slutar med att man tar farväl för att det är natt och sovdags. Boken har dock en sekvens som känns lite tveksam. Det är ett par vänner som spelar fotboll när det plöttsligt dyker upp ett monster och skrämmer dem (åtminstone tjejerna, de är de enda som är avbildade i denna skräcksekvens, naturligtvis). Det visar sig vara en liten figur som står bakom skrämmandet då han håller i en pinne med ett monster på som han höjer upp genom den buske där han sitter gömd. Och det är nu som denna tveksamma sekvens dyker upp, Anpanman, bokens hjälte och tillika huvudperson (annpannmann, tror jag man säger) spöar upp honom. Jag funderar på att säga att han skickar honom på en flygtur, eller något liknanade istället.

Så här ser det ut iallafall
     Nu ska jag väcka Rasmus som ligger här på mattan och sover med ett paket blöjor som huvudkudde (det är förresten Anpanman som är dessa blöjors figur). Vi ska nämligen ta och städa nu för vi ska få besök av Rasmus forna klasskamrat Martin. Ängstuva ligger och snusar i sängen så vi kan jobba ifred. Men om hon skulle vakna skulle det ändå inte göra så mycket. Hon är nämligen bra förtjust i att städa (låt oss hoppas att det håller i sig). Är hon på lite dåligt humör kan man alltid starta damsugaren så blir det bättre. En bra morot för den som ska städa.

Bevismaterial 1

Bevismaterial 2

Bevismaterial 3

Kommentarer
Postat av: David

Åh, vad kul med besök! Kan ni inte försöka planera in något mellan den 16 och den 19:e också, vore skoj att träffa Martin i samband med att vi är hos er. Hälsa hur som helst!



Vi ses snart!

Kram

Postat av: Alexandra (jag ni vet)

Jag hann aldrig läsa din kommentar innan vi träffade honom, så jag hann heller aldrig hälsa. Däremot sa han det samma som du, att han gärna ville försöka ses igen när du/ni var här, så det får vi ta och ordna tycker jag. Det finns ju gott om plats här ifall ni vill sova över allihopa! Det ska bli kul när ni kommer, det ser vi fram emot!

Kramar

2009-02-01 @ 04:21:03
URL: http://lundholms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0