Varning för den japanska hunden

Eftersom vi ska ha en djurälskande Tuvafarmor (ja, de andra i familjen Tuvafarmor gillar väl också djur förståss) på besök och eventuellt också en djurälskande Tuvamormor så tänker jag mig att det är bäst att redan nu berätta vad vi sett i hundväg. För det första så är det, ja, åtminstone här uppe på berget, mest äldre herrar som är ute och går med hundar, vad det verkar. Själv tänker jag mig att det är ensamma äldre herrar som skaffat sig hunden som sällskap, medan Rasmus klassis Jocke snarare tror att de har sura tanter hemma som tvingat ut dem med hunden. Hundarna är ofta av ganska små raser och kanske, tror Rasmus, är det därför japanerna använder sig av det något fåniga "wann" (eller som engelskans "one") när det ska skälla som en hund. Denna information som jag nu har utgett kan man kanske inte kalla för en varning precis, men det är tyvärr också så att det inte är så ovanligt att man möter haltande hundar, eller hundar med konstiga knölar. Det verkar inte som att man anser att avlivning är en självklarhet om djuren har ont här. Inte heller bryr man sig att hundarna får sitta i små burar i djuraffären hela dagarna och nätterna. Kanske blir det köpta fort, vad vet jag, men på ett ställe vi har sett fanns det små hundvalpar i burar stora som vi har för kaniner i Sverige och utformade som akvarium (fast utan vatten och växter). Det är sorgligt att se förståss. Men samtidigt har de också massor av prylar som man kan köpa till sin hund för att skämma bort den extra. T.ex. så finns det flera olika modeller av hundvagnar, de ser ungefär ut som barnvagnar, fast de är för hundar istället.

Kommentarer
Postat av: farmor

Vad du är flitig! Har inte läst på några dagar - och vips är det en hel radda med rolig läsning och Bilder! Min tidigareuppfattning av de ordentliga japanerna får ändras drastiskt - taffsar, fryser ut och nu - noll koll på djurhållningen! Tur att ni inte stannar där så länge..fast det ska bli ett storäventyr att få komma till detta förlovade land.

Kram! Famor

2009-01-27 @ 20:04:20
URL: http://lundholms.blogg.se/
Postat av: farmor

Jag skrev här för ett tag sen, men jag tror att jag återigen tryckt på fel knapp, så jag tar det en gång till.. Imponerad av din flitighet Alexandra - några dagar har jag varit frånvarande och - vips är det fullt av nya underbara episoder ur ert annorlunda liv. Nu har jag återigen fått mig en törn av japanerförväntningarna - de inte bara taffsar och fryser ut allt som inte duger - de missar djurhållningen också - skärp er! ser trots allt fram att besöka detta förlovade land och hoppas att det rymmer lika många goda överraskningar förutom att ni är där! Gillar alla blider (fast inte mer än den suveräna texten, du skriver så att man nästan är där.. Kram till er alla famor

2009-01-27 @ 20:17:46
URL: http://lundholms.blogg.se/
Postat av: farmor

jaha, nu verkar båda ha fastnat på skärmen..ja, det är inte lätt..

famorigen

2009-01-27 @ 20:31:32
URL: http://lundholms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0