Ganska besviken och lite arg

För ett tag sedan kom jag på en superide. Jag kom på att vi skulle köpa en varsin barn-cd med musik på Svenska till alla barn vi varit i kontakt med här i japan sen vi kom hit (eller ja, de som vi har haft konternuelig kontakt med). De har alla (föräldrar) visat ett visst intresse för Sverige och det svenska språket plus att en av föräldrarna har frågat mig hur vi får Ängstuva nöjd när hon är så mycket ensam och mora träsk är faktiskt ett av mina ess i rockärmen. Barn i allmänhet gillar ju musik och särskillt mora träsk är väl ett lite speciellt barnkoncept som kan vara lite roligt att visa upp. En superbra ide helt enkelt, men eftersom det blir åtta barn så blir det ju lite dyrt om man ska handla i affären. Men på cdon, där jag hade ett konto sedan förut, gick det att få till för en ganska billig penning. De skickar ju inte utanför EU (eller om det inte ens skickar utanför norden kanske, hur som helst skickar de iallafall inte sina paket till Japan), så jag tänkte jag skulle skicka det till mamma så att hon fick skicka det vidare helt enkelt. Men inte någonstans kunde man välja att skicka det till en annan adress än sin egen och ingen c/o-ruta fanns det heller, så jag var helt enkelt tvungen att ändra mina personuppgifter till hennes. Nog tänkte jag att det ju blev lite fel, men jag såg inget alternativ om de skulle komma hem till henne.
   Den 7:e beställde jag 8 skivor, alla skivor hade 1-3 arbetsdagar i leveranstid, vilket var bra eftersom det var lite bråttom. Jag fick en orderbekräftelse på mailen och allt såg bra ut. Igår, den 17:e hade beställningen ännu inte kommit (8 förflutna arbetsdagar sedan beställningen), så jag gick in på mitt orderbekräftelsemail och tryckte på länken som skulle visa min orderstatus. För att se det var jag tvungen att logga in, det gick hur bra som helst, men orderstatusen fanns ingen stanns. Därför skrev jag ett mail till dem (de har ingen telefonservice för kunder). Jag har inte kvar det, men jag skrev exakt hur det låg till, att jag bor i Japan och hade angett min mammas personuppgifter för att jag ville ha hem beställningen till henne, att det gått åtta arbetsdagar och tiden började rinna ut för att jag skulle kunna få användning av de jag beställt.
    Då fick jag detta mail av dem:
"Hej,

Tack för att du kontaktade oss.

Din order har blivit annullerad och kontot blockerat på grund av att namn och personnummer inte stämmer överens.

Blockeringen kommer inte tas bort, utan vi ber dig registrera dig med ditt eget personnummer om du önskar göra fler beställningar hos oss.

Din mailadress har tagits bort från det blockerade kontot så att du kan använda den när du registrerar ditt eget konto hos oss.

Om du vill ange en annan adress, vänligen låt ditt namn stå kvar och fyll i din mammas namn i C/oadressfältet, så blir det rätt.

Ha en trevlig dag"

Tycker att det var ett ganska oartigt mail då de inte ber om ursäkt för att jag inte har fått någon som helst information om detta tidigare. Självklart inser jag att det var mitt eget fel att jag fyllde i något som inte var okej, jag kan dessutom förstå att de har policyn att blockera konton som inte överensstämmer i namn och person-nummer. (Tydligen ska det ju finnas ett c/o-fält också enligt dem, men jag letade verkligen efter det, så det måste ha funnits någonstans där man måste klicka in sig lite djupare och lite krångligare, men uppenbart att det fanns var det verkligen inte.) 
      Det jag tycker är riktigt otrevligt också är att de säger att "när du registrerar ditt eget konto hos oss" som om jag har ljugit i mitt mail om att jag hade angett min mammas namn. Jag kan förstå dem om det vore ett helt nyregistrerat konto där det ena inte stämmer med det andra, men jag har faktiskt stått som kund hos dem under en längre tid och har dessutom gjort lyckade beställningar från dem med det kontot innan.
     Jag skrev ner även detta i ett mail, ett mail som var ganska artigt som beskrev att jag förstod att jag gjort fel, men att jag tyckte att dte var dåligt att de inte meddelat mig om att min beställning inte gick att genomföra och att de formulerade sig som om jag ljugit i mitt tidigare mail och undrade om det var så det fungerade med ordrar som inte kom fram. Att de dessutom inte blockerade mitt inlogg förän jag skrev mailet är ju också lite konstigt.
     Jag väntade mig en ursäkt eftersom jag tycker att även de gjort lite fel. Detta får jag dock till svar:
"Hej Alexandra

Vi har ej stängt ner kontot, vi har endast spärrat det.

Vänligen återkom med ditt fullständiga personnummer och namn så ska jag kontrollera kontot och öppna upp det på nytt.

Du lägger in andras namn som care of. Detta gör du under mina sidor, där du kan ändra adress."

Va? Anser de inte att de har gjort något fel alls? Jag tycker att kunden kan vara hur obegåvad som helst och skriva en adress i ankeborg om de så vill, de ska ändå få veta att deras beställning inte kommer att nå fram p.g.a. fel som man själv gjort.
    Kanske överreagerar jag för att jag blir både besviken på mig själv som är så klantig och för att min fina ide inte kommer att fungera? Jag vet inte. Känner mig iallafall inte särskillt sugen på att återupprätta mitt konto hos dem i dagsläget iallafall.
    Mamma och jag har iallfall kommit på en annan lösning som hon ska fixa åt mig. Tack för det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0