Gårdagen och lite så

Igår efter Rasmus skola och efter Ängstuvas middagslur (hon börjar sluta med att kunna sova vid tio nu och det blir oftare och oftare som hon bara sover en middagslur mitt på dagen istället för två. Det fungerar väl bra, bara det att på onsdagar passar det inte alls vårat schema, så vi försöker så gott vi kan med att fortsätta att hålla henne sovandes två gånger på dagen istället för en. Men så fort jag slutat gå på mina onsdagslektioner, tänkte nämligen bara gå idag och nästa gång, så ska hon få sova en gång mitt på dagen istället.) tog vi oss ner till Rokko-city och gick till doktorn med min såriga hand. Har nämligen dragit på mig något drygt exem av något slag. Först blir det som massa äckliga bubblor i huden. Det kliar som sjutton och när man kliat ett tag spricker de och så kommer det ut massa vätska. Efter några dagar, när all vätska runnit ut, blir det sårigt i stället och efter ytterliggare ett par dagar är det så torrt att det spricker hela tiden och gör ONT. Sen börjar det flaga gammal hud och växa till ny (den fasen ser nog äckligast ut). Efter det är det bra i ett par dagar tills det nästan ser normalt ut igen och då börjar det om igen på ett, något större, område. Just nu är jag inne i tredje omgången, så jag börjar bli lite trött om man säger så. Men nu har jag iallafall fått någon slags salva, hoppas det hjälper. Fick även en annan salva till alla kliande prickar jag får på magen när jag duschar eller badar. Vi får se hur det går med allt helt enkelt.
Min äckliga hands insida.
Min äckliga hands baksida.
      Igår fyllde Ängstuvas farbror, Petter år. Så vi säger GRATTIS till honom! Efter att vi varit hos doktrn igår samt köpt blöjor och käkat lite billig utemat, tänkte vi ringa honom. Rasmus försökte två gånger innan han gav upp, våran mic har nämligen lekts lite med och på så vis blivit lite glapp och igår var den näst intill omöjlig. Eftersom den ändå inte fungerade skar Rasmus upp sladden för att se om han kunde förstå någonting. Först gick det inte så bra, men sedan upptäckte han en grej som gjorde att jag kunde förklara för honom vad som behövde göras och så fixade han till det med lite pill och nu funkar den fint. Visst den är lite farlig just nu, lite stöt-riskig. Men vi ska ju bara ha den tills vi åker hem. Skönt att slippa köpa en ny för den lilla tiden (eller att slippa vara utan).
      Vi har kommit på att Ängstuva nog inte fattar att hon kan lära sig att prata. Hon kan några ord, men de har hon kunnat ganska länge och hon verkar inte prova sig fram, som vi förstår det, hör till den här åldern. Jag kan inte påstå att jag är orolig, hon har helt enkelt lagt fokus på andra saker och ligger på så sätt före andra i hennes ålder på andra saker. Jag tror också att eftersom vi lärt henne peka och göra vissa tecken samt fråga henne om hon vill ha det ena eller det andra om hon blir lite gnällig, så har hon inte riktigt det där behovet av att kunna utrycka sig i ord ännu. Som det är nu blir hon ganska sällan frustrerad för att vi inte fattar något och då känner hon väl inte att hon måste lägga en massa energi på att lära sig mer om det. Att hon förstår en massa ord som vi säger råder det dock inga tvivel om, vilket ju är ännu ett skäl till att inte oroa sig. Vi vuxna har dock bestämt oss att lägga lite mera fokus på pratet. Hon älskar ju att få beröm, så det kommer man ofta ganska långt på. Bara de här senaste dagarna har hon fått beröm så fort hon sagt pip om vi bett henne säga något och det har faktiskt lett till att hon säger orden hon redan kan lite oftare, iallafall tror jag det. Särskillt har hon använt sig mycket utav "pappa" på senaste. Förut kunde hon bara säga pappa på inandning (vilket lät väldigt roligt), men nu pratar hon ut ordentligt.
    Annars busar hon för fullt som vanligt. Bl.a. såg jag just att hon slängt ut ett par av mina trosor genom fönstret så de hamnat på en platå ovanför grannens fönster, går inte att nå med bara händerna iallafall, måste komma på någon fiffig lösning.

Kommentarer
Postat av: Mormor Annica

Hej igen! Ser ut som de eksem du fick när du var liten. När vi gick till doktorn så fick du penicillinsalva, för det kunde vara svamp. Hoppas salvan hjälper...Vill höra din fiffiga lösning angående trosorna på grannens tak!

2009-07-15 @ 07:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0