Välkommen till Japan och våran sophög

Jag blir galen. Som ni kanske redan vet fungerar sophämtningen inte riktigt lika dant här som i Sverige. Här finns inget allmänt soprum där man kan förvara sitt skräp tills dess att någon anställd sophämtare kommer och plockar upp det. Här får man helt enkelt husera sina sopor bäst man kan tills det är dags för avhämtning. Då får man snällt bära ut sina sopor i stora, speciella säckar (det får absolut inte vara vilka säckar som helst, man måste köpa olika säckar, rätt säck till rätt sopa) till sopplatsen. Dessutom måste man hålla ordning på vilka dagar som är vilka sopor. Vi sorterar nog inte fullt så noga som det är meningen, men att hålla reda på att hushållsavfall ska ut på måndags- och torsdagsmorgonarna samt att burkar, glas, flaskor och konserver har sin tid varannan onsdagsmorgon, är krångligt nog för oss att komma ihåg som det verkar. Hittills har vi bara lyckats slänga det där onsdagsslänget en gång, och det var ganska länge sedan nu. Behöver jag säga att vi verkligen är i behov av att slänga dessa burkar, flaskor, glas och konserver? Vi förvarar för närvarande allt avfall på balkongen och jag tycker ju att det vore trevligt om vi lyckades få bort det tills gästerna kommer på lördag. I förra veckans onsdag kom vi minsan ihåg att gå ut och titta, men då var det så klart inte rätt vecka för dessa sopor. Naturligtvis glömde vi det igår, så nu finns inte längre någon chans att bli av med dem till på lördag. Till råga på allt glömde vi naturligtvis att gå ut med hushållsavfallet i tid i morse, så nu kommer en veckas sopor också stå på balkongen när de kommer. Ytterst tröttsamt, men, men...
     För att vara lite positiv också har jag iallafall lagt upp ännu en liten film. Hon är ju så duktig nu att hon lär sig en massa nya saker hela tiden. Märk väl att hon faktiskt gör alla moment och dessutom på någotsenär rätt ställe. Ibland gör hon vissa moment bättre än andra och ibland är det tvärtom. Jag är iallafall glad att jag lyckades filma en omgång där hon gjorde lite av allt iallafall. Världens duktigaste!      http://www.youtube.com/watch?v=09eYExxKQl0

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0